مدیریت منابع انسانی یا HRM چیست ؟

مدیریت منابع انسانی یا HRM چیست ؟

هر سازمانی، کوچک یا بزرگ، از سرمایه های گوناگونی برای عملیاتی کردن کسب و کار خود استفاده می کند. سرمایه،شامل پول نقد،اشیاء با ارزش یا کالاهایی است که برای کسب درآمد می شود. صنعت مهم نیست،همه شرت هایک چیز مشترک دارند؛ آنها باید نیروی انسانی ای داشته باشند که روی آنها سرمایه گذاری کنند و در واقع مدیریت منابع انسانی داشته باشند.

این موضوع، تمرکز ما در کل متن خواهد بود: درآمدزایی از طریق استفاده از مهارت ها و منابع بشری. پس در ابتدای این مطلب به طور کامل با مفهوم مدیریت انسانی را مورد بررسی قرار می دهیم.

مدیریت منابع انسانی یا HRM که مخفف Human Resource Management است، فرآیند استخدام افراد، آموزش آن ها، جبران خسارت، تدوین سیساست های مربوط به آن ها و تدوین استراتژی های حفظ ایشان است.

تعریف مدیریت منابع انسانی، طی بیست سال گذشته دستخوش تغییرات زیادی شده استو نقش مهم تری در سازمان های امروزی دارد. در گذشته، مدیریت منابع انسانی به معنای پردازش حقوق و دستمزد، ارسال هدایای تولد برای کارمندان، ترتیب دادن گردش در شرکت و اطمینان از پر شدن صحیح فرم ها بود؛ به عبارت دیگر، بیشتر، یک نقش مدیرتی بود تا یک نقش استراتژیک برای موفقیت سازمان .

جک ولش، مدیر عامل سابق General Electric، نقش جدید مدیریت منابع انسانی را بطور خلاصه اینگونه بیان می کند:

از مهمانی ها و جشن های تولد و فرم های ثبت نام خارج شوید. بخاطر داشته باشید که منابع انسانی در شرایط مساعد خیلی مهم است و در شرایط نامساعد معنا پیدا می کند. (جک ولش)

لازم است در اینجا، در همین ابتدای متن، به این نکتع اشاره شود که هر مدیری نقشی در رابطه با مدیریت منابع انسانی دارد. فقط به این دلیل که ما عنوان مدیر منایع انسانی نداریم به این معنی نیست که همه یا حداقل بعضی از وظایف آن را انجام نخواهیم داد.

به عنوان مثال، بیشتر مدیران با جبران خسارت،انگیزه و نگهداری کارکنان سروکار دارند. این جنبه ها نه تنها بخشی از نقش دیریت منابع انسانی است، بلکه بخشی از مدیریت نیز هستند. در نتیجه، این نوشتار هم برای کسی که می خواهد مدیر منابع انسانی باشد و هم برای شخصی که شغلی را مدیریت می کند، به یک اندازه مهم است.

آیا تا به حال مجبور شده اید با یک بخش منابع انسانی در محل کار خود کار کنید؟ تعامل چگونه بود؟ نقش نظر شما در مورد مدیر منابع انسانی چیست؟

 

اکثر کارشنانسان در مورد هفت نقش مدیریت منابع بشری سازمان ها اتفاق نظر دارند که در بخش های بعدی شرح داده شده است.

1-کارگزینی

2-توسعه سیاست های محل کار

3-اداره دستمزد و مزایا

4-حفظ و نگهداری

5-آموزش و توسعه

6-برخورد با قوانین موثر بر اشتغال

7-قوانین کار

8-حمایت از کاگر

9-ارتباطات

10-آگاهی از عوامل خارجی

 

پس از آشنایی با این که مفهوم مدیریت منابع انسانی چیست به نکات کلیدی ای که یک مدیر منابع انسانی باید نسبت به آن آگاه باشد می پردازیم .

1-تعدادی مهارت برای مدیریت منابع انسانی بسیار مهم است. اول توانایی سازمان دهی و چندوظیفه ای ضروری است. در این شغل پرونده ها باید مدیریت شوند. به همین دلیل، یک مدیر منابع انسانی، دائما در زمینه ای مخلف کسب و کار فعالیت می کند.

2-مهارت ارتباطی در منابع انسانی نیز لزم است. توانایی ارائه اخبار خوب و بد، ارتبطا موثر با شخصیت های مختلف و اداره کارمندان در منابع انسانی مهم است.

3-مهارت شغلی خاص مانند مهارت های کامپیوتری ، دانش قانون استخدام، نوشتن و تدوین برنامه های استراتژیک و مهارت های کلی تفکر انتقادی در هر نوعمدیریتی، به ویژه در مدیریت منابع بشری مهم است.

4-احساس انصاف و اخلاق قوی بهترین مدیر منابع انسانی را می سازد. از آن جا که منابع انسانی با اداره های مختلفی برای مدیریت رگیری و مذاکره در مورد قراردادهای صنفی و حقوق و دستمزد کار می کند، متخصص منابع انسانی به مهارت اخلاقی و رازداری احتیاج دارد.

5- از ان جا که یکی از مهم ترین مسئولیت های یک واحد منابع انسانی،همسو کردن برنامه استراتژیک منابع انسانی با برنامه استراتژیک کسب و کار است، تفکر انتقادی و تفکر خلاق و همچنین نوشتن، مهارت هایی هستند که فراپیری آن ها به نفع مدیر منابع انسانی خواهند بود.

6-بسیاری از افراد،خود را در نقش مدیر منابع انسانی می یابند،با این حال،بسیاری از انواع دیگر مدیران نیز وظایف ستخدام، انتخاب و پرداخت حقوق را انجام می دهند.

 

 

 

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top